Wat is On-page optimalisatie?

Zodra jij of een bedrijf aan de slag gaat met SEO voor je website, dan staat on-page optimalisatie hoog op de lijst. Deze vorm van optimaliseren is letterlijk het controleren van iedere relevante pagina en het definieren van het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden.

Google zelf werkt door middel van een algoritme. Een systeem die op basis van alles wat jouw website bevat, jouw ranking binnen Google bepaalt. Dit systeem is geheim (en maar goed ook), maar we kunnen wel door het analyseren van websites die goed scoren “gokken” welke onderdelen geoptimaliseerd moeten worden.

Onderdelen om te optimaliseren

Het is jouw taak (maar vaak die van ons 😉) om ervoor te zorgen dat Google jouw website “snapt” en de gekozen zoekwoorden relevant zijn. We hebben al een blog geschreven over hoe Google de waarde van je website bepaalt. Hier kun je wat meer uitgebreide informatie vinden, maar in het kort dien je met de volgende onderdelen rekening te houden:

Headings

Het kopje “Headings” hierboven is een H2-tag. De titel van dit blog is een H1-tag en zoals je ziet is onze zoekterm “on-page optimalisatie” netjes verwerkt.

Deze H’s zijn erg belangrijk op een pagina, omdat ze structuur bieden aan je content en een zoekmachine direct laten zien waar de focus van je pagina op ligt.

Zorg dus dat je zoekwoorden in deze ‘headings’ verwerkt worden. Pas op voor een overkill aan focus termen in je titels. Dit kun je voorkomen door synoniemen van het zoekwoord te gebruiken. Je titel komen op deze manier ook natuurlijker over en dat is iets wat steeds belangrijker wordt.

Pagina Titel (H1)

Zoals omschreven in het vorige stukje is het hebben van een goede H1 erg belangrijk. Dit is in 99% van de gevallen de titel van de pagina. Hou het kort, maar duidelijk. Probeer titel niet meer dan 50 á 60 karakters lang te maken (anders is deze niet volledig te lezen), maar geen ramp als dit niet helemaal lukt.

voorbeeld on-page optimalisatie
Een voorbeeld van een passende pagina titel als meta titel.

Afbeeldingen (en alt-tag)

Afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel op je pagina. Google kan (nog) niet zelf zien welke onderwerpen een afbeelding bevat, maar je kun dit zelf aan de zoekmachine vertellen door een alt-tag toe te voegen.

Deze ‘tag’ geeft je afbeelding een naam voor Google om te lezen. Zorg dat je een passende afbeelding kiest (het liefste in het nieuwe format .WEBP in plaats van .JPG, .JPEG / .PNG) en je zoekwoord in de alt-tag verwerkt.

Content

Content is waar het allemaal om draait. Titels en afbeeldingen vallen ook onder content, maar hier hebben we het uitsluitend over de tekst en het aantal woorden.

We hoeven je niet te vertellen dat de tekst ook echt over het onderwerp moet gaan, maar probeer de titels, paragrafen, afbeeldingen in een logische volgorde te tonen.

Denk aan het opmaken van een werkstuk in je schooltijd (sorry voor het oproepen van dit trauma…). Begin met een inleiding (en een inhoudsopgave doet het ook altijd goed), verwijs tijdens het schrijven naar andere stukken en noem (en link) je bronnen. Eindig met een conclusie en sluit af met een mogelijkheid om contact op te nemen.

Als je een SEO-plugin voor je website gebruikt (bijvoorbeeld Rank Math of Yoast), dan zullen ze je een woorden aantal van 500 – 600 woorden adviseren. Dit is prima voor pagina’s met weinig concurrentie, maar als je serieus wilt knallen adviseren wij je een woorden aantal van 1500+ aan te houden. De meeste top-3 pagina’s bevatten dit aantal of zelfs hoger.

URL’s (interne en externe links)

Voor on-page optimalisatie gaat het niet om de URL’s die je binnen je eigen tekst verwerkt (ook al is dit super voor je algehele SEO), maar om het linkpad die boven in je zoekbalk verschijnt. Deze url wordt ook wel ‘permalink’ of ‘slug’ genoemd.

Deze permalink is tegenwoordig iets minder belangrijk, maar probeer tussenwoorden en rare tekens te vermijden. Dit blog heet ‘Wat is On-page optimalisatie?’ dus wij kiezen voor de slug ‘/wat-is-on-page-optimalisatie/’.

Ben je een heren kapper in de omgeving Arnhem en heb je hier een landingspagina voor geschreven? Dan is de permalink ‘/heren-kapper-arnhem/’ het meest voor de hand liggend.

Wat is het verschil tussen on-page en off-page optimalisatie?

Alright, nu weet je alles over on-page, maar hoe zit het met off-page? Off-page optimalisatie is het optimaliseren van alle externe factoren die je website vindbaar maken. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van social-media, advertenties, maar vooral (ja daar is die) linkbuilding!

Het zorgen voor sterke backlinks (links die verwijzen naar jouw websites op de website van een relevante partij) verhogen de populariteit van je website op het internet, door middel van autoriteit.

Het optimaliseren van zowel on-page als off-page optimalisatie heeft enorm veel impact op je vindbaarheid en dit is precies waar wij van De Linkbuilders elke dag mee bezig zijn.

Heb je na het lezen van dit artikel vragen over off-page en on-page optimalisatie? Neem gerust contact op, bekijk ons linkbuilding aanbod óf lees over onze maatwerk oplossingen.

Maandelijkse linkbuilding

Pakket Starter

Een uitstekend linkbuilding pakket voor de kleine ondernemer die doeltreffend wilt scoren op ongeveer 2 tot 4 zoektermen. Krijg maandelijks de volgende links:

  • 2 Startpagina.nl backlinks
  • 15 startpagina backlinks
  • 2 Partner-blog backlinks
  • 5 Homepage-blog backlinks
  • 3 Content blog backlinks
  • Toegang tot ons Linkbuilding Dashboard
Tot 31% korting! v.a. 219 per maand
Bekijk pakket
Meest gekozen

Pakket Pro

Pakket Pro is voor ondernemers die een lange termijn linkbuilding strategie willen inzetten om hun google positie stevig te verbeteren. Krijg maandelijks de volgende links:

  • 5 Startpagina.nl backlinks
  • 20 startpagina backlinks
  • 5 Partner-blog backlinks
  • 10 Homepage-blog backlinks
  • 5 Content blog backlinks
  • Toegang tot ons Linkbuilding Dashboard
  • Zoekwoorden check op relevantie
Tot 24% korting! v.a. 469 per maand
Bekijk pakket

Pakket Elite

Met dit pakket weet je zeker dat je jouw online doelen gaat behalen. Met een lange termijn strategie verover je zeker belangrijke posities binnen elke zoekmachine.

  • 5 Startpagina.nl backlinks
  • 20 startpagina backlinks
  • 20 Partner-blog backlinks
  • 10 Homepage-blog backlinks
  • 10 Content blog backlinks
  • Toegang tot ons Linkbuilding Dashboard
  • Zoekwoorden check op relevantie
  • Uitgebreide maandelijkse rapportage
Tot 25% korting! v.a. 969 per maand
Bekijk pakket
Wat is On-page optimalisatie?

Start nu met linkbuilding!

Bekijk alle pakketten